Learning Scoopille riittää vientiä

Ei ole epäselvää, mistä Learning Bridge -hankkeen aikaansaannoksesta lähtee eniten ääntä. Verkostoitumisen myötä syntyneen koulutusvientiyritys Learning Scoopin palaverissa puhutaan paljon ja päällekkäin, mutta missio on yhteinen: suomalaista koulutusosaamista on kehitettävä ja kaupattava maailmalle tosissaan ja yhteisvoimin.

Tapaaminen on harvinaislaatuinen: niin hyvin kuin Elina Harju, Johanna Järvinen-Taubert, Päivi Valtonen, Juha Lahtinen ja Ellimaija Ahonen viihtyvätkin yhdessä, yrittäjäviisikko ei aio järjestää kokouksia pelkästä jälleennäkemisen ilosta.

– Meille palaveri on paikallaan vain silloin, kun jonkin asian edistäminen sitä oikeasti vaatii, Juha toteaa.

Tekemisen vimma puskee pintaan kaikkien puheesta. Samanlaiset työskentelytavat ja asenteet saivatkin yrityskumppanit huomaamaan toisensa Learning Bridge -verkostossa. Kun yhteistyö hankeaikana sujui luontevasti, koulutusalan yritykset Opinpaja ja Sininen Kolmio päättivät lyödä hynttyyt yhteen. Oppimisen osuuskunta Learning Scoop syntyi edistämään oppimista ja osaamista sekä tekemään koulutusvientiä ihan tosissaan. Toimitusjohtajaksi kutsuttiin Ellimaija Ahonen, koulutusalan monipuolinen osaaja hänkin.

Myös aiemmat yritykset jatkavat toimintaansa, mutta osuuskunnan kautta ne voivat ketterästi yhdistää voimansa ja verkostonsa sekä kanavoida kaikki koulutusvientiin tähtäävät projektit. Tavoitteena on viedä suomalaista koulutusosaamista maailmalle, tuoda hyviä käytäntöjä kotimaahan ja olla notkea kumppani isoille organisaatioille, jotka tarvitsevat apua koulutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Uudelle yritykselle koulutusvienti on arkipäivää, ei erillinen projekti.

Yhtenä rintamana maailmalle

Opinpaja ja Sininen Kolmio ovat virtuaaleja verkostoyhteisöjä, joten osuuskunnalla on tukenaan valmiit taustavoimat, joilla saadaan paljon aikaan. Niinpä koulutusvientimarkkinoilla liikkuvat isotkaan tilaukset eivät nostata rimakauhua. Learning Scoop toivoo samanlaista yhteistyöhenkeä koko alalle – voimien yhdistäminen edistäisi parhaiten Suomen koulutusvientiä.

– Maailman koulutusvientimarkkinat ovat valtavat, ja suomalaisten tulisi kasvattaa mainettaan ja markkinaosuuttaan yhtenä rintamana, Elina painottaa.

Koulutusviennin kehittyminen edellyttää myös, että niin isoille kuin pienillekin projekteille löytyy tekijä.

– Tarjouspyyntöjen skaala on valtava. Jotkut tarvitsevat toteuttajaa mittaville monivuotisille koulutusohjelmille, kun taas toiset käyvät “nappikauppaa”, Elina kuvailee.

Tähän mennessä valitettavan moni tarjouspyyntö on jäänyt Suomessa vaille vastausta.

– Tilaisuudet valuvat hukkaan, kun jäädään odottamaan “sitä oikeaa”: juuri omiin resursseihin, osaamiseen, kiinnostukseen ja aikatauluihin täydellisesti sopivaa casea, Johanna harmittelee.

– Jos tarjouspyyntöön ei osata vastata itse, on kaikkien edun mukaista ohjata se sille, joka osaa. Asiakkaalle ei saisi koskaan tulla seinä vastaan, tai tarjouspyynnöt loppuvat pahimmillaan kaikilta, Ellimaija jatkaa.

Koulutusala tarvitseekin toimijoita, jotka voivat panostaa koulutusvientiin täysipäiväisesti, tarttua tarmolla kaiken kokoisiin tarjouspyyntöihin, ja etsiä jokaiselle työlle tekijänsä. Learning Scoop pyrkii täyttämään tämän aukon. Tarjouspyynnöt kaikista koulutuksista ja kaikilta koulutusasteilta ovat tervetulleita. Pedagoginen näkökulma ja koulutussuunnitelman runko ponnistavat Learning Scoopin omasta osaamisesta, sisällön yritys hankkii nopeasti verkostostaan.

– Emme osaa itse kaikkea, joten emme ole myöskään mustasukkaisia projekteista. Edellytämme silti, että kumppanimme jakavat yhteisen päämäärämme ja tarjoavat asiakasta parhaiten hyödyttävää laadukasta koulutusta, Johanna selventää.

– Valttikorttejamme ovat ketteryys ja kevyt rakenteemme: suunnittelemme koulutusohjelman nopeasti asiakkaan toiveiden perusteella, ilman byrokratiaa tai viikkokausien työryhmätyöskentelyä, Juha kertoo.

Ketteryydestä on jo kertynyt näyttöä. Elokuun alussa käynnistynyt toiminta on täydessä vauhdissa ja Learning Scoop on valittu kumppaniksi moneen kotimaiseen ja kansainväliseen projektiin.

Palveluksessanne!

Palveluksessanne! Kuva: Emilia Kangasluoma

Hyviä ideoita ja hyvinvointia

Yrityksen toimintamalli on selkeä: kauhotaan (scoop) suomalaisen koulutuksen parhaita käytäntöjä ja jalostetaan ne palvelemaan kansainvälisiä asiakkaita. Vastaavasti haetaan ideoita muista koulutusjärjestelmistä ja tarjotaan niitä malleiksi suomalaisiin organisaatioihin. Hyviä käytäntöjä riittää jaettavaksi kotimaankin sisällä.

– Suomalainen koulutusjärjestelmä ei ole valmis, vaan senkin tulee muuttua yhteiskunnallisten muutosten myötä, Johanna huomauttaa.

Hän peräänkuuluttaa kehittämistyöhön lisää avoimuutta ja muistuttaa, että juuri avarakatseisuutensa ansiosta suomalainen koulutus on alun perin kivunnut maailman parhaiden joukkoon.

– Ei kehuttu koulutusjärjestelmämme ole syntynyt tyhjiössä, niin että olisimme itseksemme kehittyneet maailman parhaiksi. Onnistumisten lähtökohtana on ollut avoimuus: olemme hakeneet hyviä ideoita muualta ja rakentaneet niistä suomalaisen version.

Tuoreet työkaverit arvostavat mahdollisuutta tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka toimivat itse niin kuin opettavat. Oman toiminnan ja muille jaettavien oppien välillä ei vallitse ristiriitaa. Yksi yhteisistä periaatteista on, että työtä saa tehdä riemumielin; sillä kun on taipumus näkyä työn jäljessä. Sama innostus halutaan tartuttaa tuleviin asiakkaisiinkin.

– Parhaat tulokset syntyvät hyvin voivassa organisaatiossa. Koulutusten sivutuotteena on mahdollista edistää ihmisten hyvinvointia, kun koulutus itsessään on voimaannuttava. Oikein suunnitellussa oppimisympäristössä oppiminen ei vie vaan antaa energiaa, Juha sanoo.

7.10.2014 Learning Scoop kick off Tampereella kaikille koulutusviennistä ja koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille.

Scoopilaisten haastattelu Learning Bridge -verkoston syyskuun uutiskirjeessä. Jututtajana Anne Kastarinen | Viestintätoimisto More Than Words

 

 

Leave a Comment





This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.