Köydenpunojan pedagoginen malli opettajankoulutuksessa
Globalisaation aikana ammatteja syntyy ja kuolee ennennäkemättömällä tahdilla. Yhteiskunta ja yhteisöt joutuvat ratkomaan yhä monimutkaisempia kohdalleen tulevia ongelmia. Ammatillisen koulutuksen kenttä on melkoisessa myllerryksessä ja ennakoiva suunnitteleminen on haasteellista. Keijo Hakala Hämeen Ammattikorkeakoulusta (HAMK) johdattelee Bright Education for All! INPES-kongressin osallistujat keskiviikkona 27.4.2016 klo 13:30-15 pidettävässä workshopissa köydenpunojan pedagogisen mallin äärelle.
Ammatillisessa opettajankoulutuksessa olemme opettaneet yhteistoiminnallisia menetelmiä pitkään. Pitäisikö opiskelijoidemme työhistorian ja muun elämänkokemuksen kautta hankittua osaamista hyödyntää vielä enemmän liittämällä opiskelijat yhä kokonaisvaltaisemmin opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin prosesseihin heti opiskelun alkuvaiheessa? Osaamisperustaisessa opettajankoulutuksessa tulisi oppia ja harjaantua toimimaan yhteisöllisesti ja ratkomaan yllä kuvatun kaltaisia haasteita moniammatillisessa vuorovaikutuksessa. Köydenpunojan pedagoginen malli vastaa osaltaan tähän haasteeseen (M. Kuivalahti, 2013-2015).