Toiminnallisten opetusmenetelmien käytön muistilista

 

Patsas

 

– Lämmittele! Ennen varsinaisen toiminnallisen opetusmenetelmän käyttöä on hyvä lämmitellä ryhmää. Lämmittely on osa oppilaan motivointia. Sen avulla saadaan ryhmäprosessi käyntiin sekä luotua oppimiselle otollinen ilmapiiri.

– Aloita pienin askelin. Aloita yksinkertaisesta ja helposta. Erityisesti, jos oppilaasi eivät ole tottuneet toiminnallisiin opetusmenetelmiin. Muista myös, että vaikka itse olisit intona toiminnallisista opetusmenetelmistä, niin liika on kuitenkin liikaa. Hillitse itsesi ja toteuta yksi toiminnallinen harjoitus päivässä. Älä aiheuta oppilaillesi menetelmä-ähkyä.

 

Janat


– Yksinkertainen on kaunista.
Toiminnallisten opetusmenetelmien käytön ei tarvitse olla lukuvuoden mittaista ongelmaperustaisen oppimisen toteuttamista. Parikeskustelu, työpistetyöskentely, pienet draaman työtavat, kasautuva ryhmä, sisäkkäiset piirit tai pienet digitaaliset piristeet, Kahoot!, AnswerGarden, ClassTools, ajavat asiansa.

 

Parit maalaa


– Kokeile rohkeasti.
Ole ennakkoluuloton. Jos menee mönkään, älä luovuta heti. Anna jokaiselle menetelmälle vähintään kaksi mahdollisuutta. Rohkeasti kokeilemalla ja yrittämällä näet parhaiten eri menetelmien mahdollisuudet ja rajoitukset oman oppiaineesi ja ryhmäsi kohdalla. PS. Opekin saa tehdä virheitä – edes joskus.

 

Paperinuket


– Kaikkea ei tarvitse keksiä itse.
Hyödynnä yhteistyötä kollegojen kanssa sekä heidän kokemuksiaan. Kerätkää yhteen kaikkien hyvät pedagogiset käytännöt. Varatkaa aikaa yhteiselle keskustelulle, suunnittelulle sekä ajatusten ja kokemusten jakamiselle. Jos oman koulun kollegoja ei yhteistyö kiinnosta, niin netin eri foorumeilta löytyy opetuksen kehittämisestä innostuneita kollegoja runsaasti. Myös netti pursuaa erilaisia opetusmenetelmiin ja opetuksen kehittämiseen liittyviä vinkkejä, oppaita ja sovellusehdotuksia. Katso vaikka Learning Scoopin Tips for teachers.

 

Lennokit

 

Kuvat Toiminnalliset opetusmenetelmät opetuksen monipuolistajina –koulutuksesta Tampereelta 16.3.2016.