Doormats and glass ceilings of participation
Participation has become a common term to describe the position of the children and the young in society and in schools. The perspective of children’s rights, the new sociology of childhood and user-centered service ideologies among other perspectives contribute to the frequent use of the term. The concept of participation has also been integrated into…
Read MoreOsallisuuden ovimatot ja lasikatot
Osallisuudesta on verrattain lyhyessä ajassa tullut sana, johon törmää kaikkialla. Sen taustalla ovat esimerkiksi lasten oikeudet, uusi sosiologinen käsitys lapsesta aktiivisena toimijana sekä toisaalta erilaiset käyttäjän kokemusta korostavat tavat suunnitella palveluja. Siitä on tullut käsite, jolla myös opetusta ja kasvatusta ohjataan. Osallisuus pitää sisällään kahdenlaisia ulottuvuuksia. Yhtäältä kyse on yhteisöllisyydestä, kuulumisen tunteista, jäsenyydestä – osallisuuden…
Read MoreRope maker’s pedagogy in teacher education – knowledge, skills and problem solving in co-operation
Planning to participate Bright Education for All! INEPS Congress? Here is one more reason to join us! On Wednesday April 27th from 1:30pm-3pm you are warmly welcome to challenge your thinking by one pedagogical approach – Rope maker´s pedagogy introduced by Keijo Hakala (HAMK, Häme University of Applied Sciences). In a globalized time professions are…
Read MoreKöydenpunojan pedagoginen malli opettajankoulutuksessa
Globalisaation aikana ammatteja syntyy ja kuolee ennennäkemättömällä tahdilla. Yhteiskunta ja yhteisöt joutuvat ratkomaan yhä monimutkaisempia kohdalleen tulevia ongelmia. Ammatillisen koulutuksen kenttä on melkoisessa myllerryksessä ja ennakoiva suunnitteleminen on haasteellista. Keijo Hakala Hämeen Ammattikorkeakoulusta (HAMK) johdattelee Bright Education for All! INPES-kongressin osallistujat keskiviikkona 27.4.2016 klo 13:30-15 pidettävässä workshopissa köydenpunojan pedagogisen mallin äärelle. Ammatillisessa opettajankoulutuksessa olemme opettaneet…
Read MoreOpen Space Activity
What is Open Space method? It is a self-organizing practice of inner discipline and collective activity which releases the inherent creativity and leadership in people. By inviting people to take responsibility for what they care about, Open Space establishes a marketplace of inquiry, reflection and learning, bringing out the best in both individuals and the…
Read MoreOpen Space -menetelmällä merkityksiä hakemaan
OPEN SPACE -menetelmä on luovuutta ja ajattelua rikastava malli, joka soveltuu monien aihealueiden ja teemojen käsittelyyn. Sen avulla voidaan nostaa esiin, hahmottaa ja jäsentää asiakokonaisuuksia ja vaihtaa kokemuksia tilanteissa, joissa on paikalla hyvin erilaisiakin ihmisiä. Kyse ei ole tiukasti strukturoidusta tekniikasta, vaan vapaamuotoisesta keskustelevasta toiminnasta omien kiinnostusalueiden mukaisesti. Menetelmä on loistava keino tarjota tapahtuman osallistujille…
Read MorePart of curriculum reform: how to develop special education and counseling in Finnish schools?
Want to know more about curriculum reform? This workshop organized by Juha Lahtinen Learning Scoop focuses on the curriculum reform in Finland (OPS2016). It means the change of some fundamental paradigmas in teaching and learning. It challenges the teachers and whole school staff to rethink the education especially in the field of special education and…
Read MoreCurriculum reform in Finland: how to develop special education and counseling in Finnish schools?
Want to know more about curriculum reform? This workshop organized by Juha Lahtinen Learning Scoop focuses on the curriculum reform in Finland (OPS2016). It means the change of some fundamental paradigmas in teaching and learning. It challenges the teachers and whole school staff to rethink the education especially in the field of special education and…
Read MoreStudy Visits – Bring on flexibility!
Flexibility is one of the core words of Finnish education. At the Study Visits during Bright Education for All INEPS Congress you will have great possibility to see what it means in practice. To ensure flexible start with formal learning, early childhood education, pre-primary and primary school, people need to work together like in Tampere…
Read MoreJoustavia vierailumahdollisuuksia
Joustavuus on yksi suomalaisen koulutuksen ja oppimisen ydin sanoja. Bright Education for All INEPS-kongressin vierailukohteissa joustavuuteen pääsee tutustumaan koko koulupolun varrella. Varhaiskasvatuksen, esikoulun ja koulun yhteistyö varmistaa koulupolun alussa joustavan startin. Lapset kehittyvät eri tahtiin, joten hyvä, turvallinen ja innostava koulun aloitus on tärkeää. Tampereen Kalkunvuoressa se osataan. Nivelvaihe, eli siirtyminen perusasteen opinnoista toiselle asteelle…
Read More