Produktiivinen oppiminen – mitä se on?
Keväällä Tampereella järjestettävä Bright Education For All! INPES-kongressi tuo productiivisen oppimisen osallistujille pureskeltavaksi. Produktiiviseksi oppimiseksi nimetyssä PL-mallissa ”koulu” voidaan jakaa opiskeluun, itsensä kehittämiseen ja vastuun ottamiseen omasta elämästä. Elämänhallintataitoja tulisi oppia siinä arkitodellisuudessa, jossa oppija elää.
PL-kouluissa ja projekteissa oppijalle laaditaan yksilöllinen opiskelusuunnitelma, joka koostuu esim. opiskelusta työpaikalla, pienryhmässä, itsenäisesti, harrastuksissa ja erityisiin aiheisiin perehdyttävistä intensiivikursseista. Kyseessä on prosessi, joka koskettaa kokonaisvaltaisesti oppijan elämää.
Produktiivinen oppimisen (learning through productive activity) idea on lähellä Dewey´n learning by doing -ajatusta, mutta se ulottuu kauemmaksi kuin vain tekemällä oppimiseen. Se tarjoaa oppijalle mahdollisuuksia kasvaa uudelleen oppimiseen, uudelleen ajatteluun ja itsenäiseen vastuunottoon omasta oppimisprosessista ja omien oppimiskokemusten reflektointiin
Omakohtainen tekeminen on ensiarvoisen tärkeää, ei pidä puhua uusista, vaan vaihtoehtoisista ja mielekkäämmistä oppimisympäristöistä. Mielekäs oppimisympäristö antaa mahdollisuuden uusille näkemyksille, tiedoille ja taidoille sekä kokemuksiin, joiden kautta voimme kehittää itseämme.
Vaihtoehtoisuus ja mielekkyys tarkoittavat myös teknologian kehityksen antamaa ulottuvuutta sekä oppijoiden henkilökohtaisen oppimistyylin huomiointia. Jokaisella on oma oppimistyylinsä ja jokaisella on omat vahvat puolensa. Oppimistyylimme on yhtä yksilöllinen kuin nimikirjoitus, yksikään oppimistyyli ei ole toista parempi tai huonompi .
Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä lähellä produktiivisen oppimisen mallia ovat perusopetuksen joustavan perusopetuksen toimintamalli, nuorten näyttötutkinnot, ammatillisen koulutuksen 2+1 -malli ja aikuisten näyttötutkinnot. Usein pohjana on henkilökohtaistaminen ja erilaisten oppimisen mallien opinnollistaminen.
Nimitystä produktiivinen oppiminen käytetään lähinnä Saksassa ja muutamissa Keski-Euroopan maissa toteutettavien projektien ja vaihtoehtokoulujen opinnoissa. Parhaiten toimintamallia voisi kuvata suomeksi puhumalla opiskelijalähtöisistä ja aktivoivista, usein työvaltaisista opiskelumenetelmistä.
Juha Lahtinen
p.s. IPLE eli Institute for Productive Learning in Europe:n verkkosivuilla paljon mielenkiintoista materiaalia aiheeseen liittyen!