Indiasta Iisalmeen ja aina on kysymys vuorovaikutuksen ja oppijan oman aktiivisuuden lisäämisestä
Kyllä Intia ja Iisalmi ovat hyvin kaukana toisistaan miltei kaikissa asioissa. Vaan molemmissa paikoissa opettajien kanssa on kysymys siitä, miten tukea oppimista. Kun keskustelee kaverin kanssa asiasta, tapahtuu enemmän kuin kuunnellessa. Kun muodostaa omia kysymyksiä, kun piirretään porukalla tiivistyksiä tai rakennetaan mallia, oppiminen menee syvälle. Aivoissa raksuttaa ja se tuntuu hyvältä.
Vaan aiheessa, sen esittelyssä, tehtävänannossa pitää myös olla jotakin, joka herättää kiinnostusta. Parhaiten kiinnostus herää, jos asia koskettaa jotenkin omaa elämää. Maailmassa on vain mielenkiintoisia asioita. Miten uteliaisuus herätetään? Uteliaisuus tuo mukanaan motivaation ja motivaatio tunne voimauttaa…
Onneksi opettajia kiinnostaa oppimisen tukeminen ja motivaatio koulutuspäiviin joko on valmiiksi tai löytyy yhteisissä touhuissa. ”Eipä ole koskaan koulutuspäivä mennyt näin nopeasti ja mukavasti. Pää on täynnä ideoita. Sovittiin kollegan kanssa, että yhdessä kokeillaan ja kehitellään..” Moiset kommentit olivat myös yhteisiä niin Indialle kuin Iisalmelle. Nuo sanat myös rohkaisevat kouluttajaa jatkamaan. Opettajat haluavat olla aktiivisia ja jakaa asioita toistensa kanssa, kai silloin oppilaatkin moisesta tykkäisivät?
Jos joku saa näistä ideoista iloa ja intoa opetustyöhönsä ja sehän taas poikii oppijoille hyvää, niin työtä kannattaa jatkaa niin Indiassa kuin Iisalmessakin.
Tule kuulemaan lisää Bright Education for All! INEPS-kongressissa keskiviikon workshoppiin 27.4. klo 11 Promoting Learning – the Finnish Way. Ohjaksissa ovat Elina Harju ja Johanna Järvinen-Taubert Learning Scoopista.