sama+sama = sama
Saman koulun opettajat, saman seudun opettajat, ala- ja yläkoulunopettajat, varhaiskasvatuksen ja ammattikorkean opettajat haluavat puhua työstään toistensa kanssa, niin kuin kaikki muutkin ammattiryhmät. Kun keskusteluun tarjotaan mahdollisuus ja annetaan pieni apu alkuun, niin siitä se lähtee. Yhteistä jaettavaa löytyy ja toisen ajatukset kiinnostavat. Kehitys kehittyy.
Meidän koulutusten vakiopalaute on, että olipa hyvä ja mielenkiintoista keskustella muiden kanssa. Toinen vakiopalaute on, että hyvä kun sekoititte ryhmiä ja pääsi tutustumaan eri ihmisiin. Ihmiset haluavat sanoittaa työtään. Näitä kohtaamisen ja keskustelun paikkoja on työn arjessa selvästi liian vähän.
On mukavaa ja helppoakin jutella ihmiselle, jolla on sama tausta, ammattikieli ja kokemus. Silloin sanotaan olevan pieni kognitiivinen etäisyys. Vaan se ei riitä, että vaihtaa ajatuksia toisen saman kanssa.
Kun etäisyyttä lisää ja antautuu juttuun ihan vieraan alan ihmisen kanssa, niin siinä voi syntyä ihan uusia ajatuksia tai ideoita. Kerran sotkettiin yhteen ict-, sähkö- ja autotekniikka, vanha bussi, pedagogiikka ja syntyi internetbussi Netti-Nysse. Niin siinä saattaa käydä, pompsahtaa innovaatio!
Kognitiivista etäisyyttä siis peräänkuulutetaan innovaatioiden synnyttäjäksi. Silti yhä varhaisemmin matemaattisesti lahjakkaat sulkeutuvat omiin piireihinsä ja taiteista kiinnostuneet omiinsa. Erikoistumista puoltaa moni asia, kuten osaamisen keskittyminen ja syventyminen. Mutta sama+sama=sama.
Da Vinci oli moniosaaja, tieteilijä, matemaatikko, insinööri, keksijä, anatomi, taidemaalari, kuvanveistäjä, arkkitehti, kasvitieteilijä, muusikko ja kirjailija. Haluaisin perustaa koulun mallia Da Vinci. Kai enemmän kuin koskaan nyt tarvittaisiin uteliaita ihmisiä, jotka osaavat etsiä ratkaisuja laajasti ja ennakkoluulottomasti.
Ensi viikolla kuullaan mitä Demolan monialainen ja kansainvälinen opiskelijaryhmä on saanut aikaiseksi meidän innovaatiotarpeisiin. Demolassa ollaan oikeilla jäljillä. Toivon menestystä Demolalla ja kaikille sen sukulaissieluille.