Toiminnallisia menetelmiä kielten opettajille

 

Joitakin koulutusryhmiä saa vetää perässään kuin kivirekeä, jotkut ovat kuin fillarilla painelisi alamäkeä.

Me olimme jälkimmäisen kaltaisen ryhmän tangolla kyydissä eilen Johannan kanssa. Vedimme Tampereen seudun Osaavan tilaaman Toiminnalliset työskentelytavat –työpajan, joka oli suunnattu erityisesti äidinkielen sekä vieraiden kielten opettajille. Työpajassa osallistujat pääsivät kokeilemaan erilaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ja pedagogisia työtapoja sekä saivat pohtia menetelmien soveltuvuutta omaan opetustyöhön.

 

 Tutkiva oppiminen1

Käytimme mm. sisäkkäisiä piirejä, kasautuvaa ryhmää, työpistetyöskentelyä. Kokeilimme muutamaa hassunhauskaa lämmittelyharjoitusta. Tutustuimme symbolityöskentelyyn, tarinakuutioihin, janoihin, viestintätaitoja kehittäviin ruudukoihin. Teimme paperinukkeja. Jaoimme kiitoskiviä. Lennätimme lennokkeja.

Iltapäivän lopuksi kysyimme osallistujilta mitä he oivalsivat työpajan aikana. Tässä muutama ryhmässä noussut mielenkiintoinen oivallus:
Oivalsin tänään, että toiminnallisuus todellakin edistää oppimista!
Oivalsin tänään, että yhteistoiminnalliset tehtävät eivät välttämättä vaadikaan paljoa aikaa tai välineitä.
Oivalsin tänään, että toiminnallisten menetelmien toteuttaminen ei vaadi suuria resursseja, vaan omaa tahtoa!
Oivalsin tänään, että toiminnallisten menetelmien käyttö onkin aika yksinkertaista.
Oivalsin tänään, että pystyn tekemään opetuksestani pienillä muutoksilla mielekkäämpää sekä itselleni että oppilailleni.
Oivalsin tänään, kuinka paljon ihania opetusmenetelmiä on olemassa (ja mahtavia kollegoja)!
Oivalsin tänään, että pienestä voi lähteä liikkeelle!
Oivalsin tänään, että yhdessä on hauska tehdä ja on monta tapaa tehdä asiat hyvin.
Oivalsin tänään, että haluan ja hinkuan VAIHTELUA!
Oivalsin tänään, että hauskaa pitämällä voi oppia tehokkaammin.
Oivalsin tänään, että aika menee nopeasti hyvässä seurassa!

Yhteen lennokkiin kirjoitetut oivallukset jäivät meille salaisuudeksi, sillä lennokki liisi noin kolmen metrin korkeudessa olevaan lamppuun ja jäi sinne…

 

Tutkiva oppiminen3

Oma esikoiseni on 3. luokalla ja tänä syksynä hänellä alkoi englannin opiskelu. Lapsen into on pinkeä ja uuden kielen oppiminen tuottaa positiivisia elämyksiä. Kunpa tämä oppimisen ja oivallusten ilo jatkuisi vielä tulevaisuudessakin! Mikäli lapsen koulutiellä tulee vastaan eilisen ryhmän osallistujien kaltaisia kielten opettajia, niin äiti on enemmän kuin tyytyväinen. 🙂

Kiitos ihanalle ja oivaltavalle ryhmälle!

Päivi.
Tutkiva oppiminen2

Leave a Comment





This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.